Τι σημαίνει ο όρος μαθησιακές δυσκολίες;
Ο όρος αυτός, είναι γενικός και περιγράφει συγκεκριμένα είδη προβλημάτων μάθησης. Μια μαθησιακή δυσκολία, προκαλεί προβλήματα στην εκμάθηση και χρησιμοποίηση συγκεκριμένων ικανοτήτων σε ένα άτομο. Οι ικανότητες που επηρεάζονται συχνότερα, είναι οι ακόλουθες:
Ποιες είναι οι συχνότερες μαθησιακές δυσκολίες;
Οι ικανότητες που επηρεάζονται συχνότερα, είναι οι ακόλουθες:
• Το διάβασμα
• Το γράψιμο
• Η προσοχή
• Η ομιλία
• Η κριτική σκέψη, ο συλλογισμός
• Τα μαθηματικά
Που οφείλονται οι μαθησιακές δυσκολίες;
Οι μαθησιακές δυσκολίες, ποικίλλουν από άτομο σε άτομο, τόσο στο είδος όσο και στον βαθμό. Οι ειδικοί ερευνητές πιστεύουν ότι οι μαθησιακές δυσκολίες προκαλούνται από τις διαφορές ως προς τον τρόπο που λειτουργεί και επεξεργάζεται τις πληροφορίες ο εγκέφαλος ενός ατόμου. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δεν είναι ούτε "βλάκες" ούτε "τεμπέληδες"! Στην πραγματικότητα, διαθέτουν ευφυΐα γύρω ή και επάνω από τον μέσο όρο! Απλά, ο εγκέφαλός τους επεξεργάζεται τις πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο.
Δεν υπάρχει "θεραπεία" για τις μαθησιακές δυσκολίες. Διατηρούνται εφ’ όρου ζωής. Όμως, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, μπορούν να επιτύχουν εξαιρετική πρόοδο, διδασκόμενα τους τρόπους με τους οποίους θα καταφέρουν να ελέγξουν, σε μεγάλο βαθμό, την μαθησιακή δυσκολία τους.
Πόσο συχνές είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Πρόκειται για πολύ συχνό πρόβλημα. Πρακτικά, 1 στα 5 παιδιά, εμφανίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία, σε κάποιο βαθμό. Στην Ελλάδα, το μέσο ποσοστό είναι 14%.
Ποια είναι τα σημεία μιας μαθησιακής δυσκολίας;
Δεν υπάρχει κανένα σημείο που να δείχνει ότι ένα άτομο έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία. Οι ειδικοί ερευνούν για να εντοπίσουν εάν υπάρχουν αξιοσημείωτες διαφορές ανάμεσα στις σχολικές επιδόσεις του παιδιού και στην ευφυΐα ή τις ικανότητες του παιδιού, εκτός σχολείου.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις, οι οποίες μπορεί να σημαίνουν ότι ένα παιδί εμφανίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία. Οι περισσότερες απ’ αυτές τις ενδείξεις, σχετίζονται με τα πρώτα μαθήματα στο δημοτικό σχολείο, αφού εκεί συνήθως εντοπίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες. Συνήθως ένα παιδί, δεν θα παρουσιάσει όλα τα σημεία, ή ακόμη και τα περισσότερα απ’ αυτά. Όμως, εάν ένα παιδί παρουσιάσει έναν αριθμό απ’ αυτά τα προβλήματα, τότε οι γονείς και οι δάσκαλοι, θα πρέπει να εξετάσουν την περίπτωση να έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία.
Όταν ένα παιδί έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, τότε:
• Μπορεί να έχει δυσκολία για να μάθει την αλφάβητο, να συσχετίσει τα γράμματα με τον αντίστοιχο ήχο
• Μπορεί να κάνει πολλά λάθη όταν διαβάζει μεγαλόφωνα, να διακόπτει συχνά και να επαναλαμβάνει τα προηγούμενα
• Να μη καταλαβαίνει τι διαβάζει
• Να γράφει με πολύ άσχημα γράμματα, ή να κρατά το μολύβι αδέξια
• Να έχει μεγάλη δυσκολία στο να εκφράζει γραπτά τις ιδέες του
• Να έμαθε αργά τη γλώσσα και να έχει πτωχό λεξιλόγιο
• Να μην αντιλαμβάνεται εύκολα τα αστεία, τα παιδικά περιοδικά και τα πειράγματα
• Να έχει πρόβλημα στο να ακολουθήσει οδηγίες
• Να έχει πρόβλημα στο να οργανώνει τι θέλει να πει, ή να μη μπορεί να σκεφθεί τη λέξη που πρέπει να χρησιμοποιήσει, στην ο ομιλία ή στη γραφή
• Να μην ακολουθεί τούς κοινωνικούς κανόνες της συνομιλίας, όπως το να περιμένει τη σειρά του για να μιλήσει, ή να κάθεται πολύ κοντά στον ακροατή του
• Να συγχέει τα μαθηματικά σύμβολα και να μπερδεύει τούς αριθμούς
• Να μη μπορεί να επαναλάβει μια ιστορία, με τη σωστή σειρά
• Να μη γνωρίζει από πού ν’ αρχίσει μία εργασία ή το πώς να την συνεχίσει μετά από ένα ορισμένο σημείο.
Εάν ένα παιδί παρουσιάσει σοβαρά προβλήματα στο να μάθει να διαβάζει, να γράφει, να παρακολουθεί, να μιλά ή να έχει πρόβλημα με τα μαθηματικά, τότε οι δάσκαλοι και οι γονείς ίσως θελήσουν να το διερευνήσουν περισσότερο, για να διαπιστωθεί εάν εμφανίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία.
Συμβουλές προς τους γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες
• Μάθετε περισσότερα για τις μαθησιακές δυσκολίες. Όσο περισσότερα μάθετε, τόσο περισσότερο θα μπορέσετε να βοηθήσετε το παιδί σας, αλλά και τον εαυτό σας
• Να επαινείτε το παιδί σας όταν τα καταφέρνει. Βρείτε τι πραγματικά απολαμβάνει το παιδί (χορό, μπάλα, κομπιούτερ). Δώστε του πολλές ευκαιρίες για να ανακαλύψει τις ικανότητες και το ταλέντο του
• Ανακαλύψτε τους τρόπους με τούς οποίους το παιδί σας μαθαίνει καλύτερα. Βοηθείστε το να μαθαίνει μέσω των πραγματικών ικανοτήτων του
• Ενθαρρύνετε το παιδί να ασχοληθεί και με τις δουλειές του σπιτιού. Προσφέρουν αυτοπεποίθηση και πολλές ικανότητες. Να δίνετε απλές, κατανοητές οδηγίες και να επαινείτε τις προσπάθειές του
• Τακτική επικοινωνία και συνεργασία με τους δασκάλους
• Συμβουλευθείτε και τους ειδικούς επιστήμονες, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν πραγματικά ανεκτίμητη βοήθεια, για την αντιμετώπιση του προβλήματος
Πηγή: Υγείαonline.gr
Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline
Ο όρος αυτός, είναι γενικός και περιγράφει συγκεκριμένα είδη προβλημάτων μάθησης. Μια μαθησιακή δυσκολία, προκαλεί προβλήματα στην εκμάθηση και χρησιμοποίηση συγκεκριμένων ικανοτήτων σε ένα άτομο. Οι ικανότητες που επηρεάζονται συχνότερα, είναι οι ακόλουθες:
Ποιες είναι οι συχνότερες μαθησιακές δυσκολίες;
Οι ικανότητες που επηρεάζονται συχνότερα, είναι οι ακόλουθες:
• Το διάβασμα
• Το γράψιμο
• Η προσοχή
• Η ομιλία
• Η κριτική σκέψη, ο συλλογισμός
• Τα μαθηματικά
Που οφείλονται οι μαθησιακές δυσκολίες;
Οι μαθησιακές δυσκολίες, ποικίλλουν από άτομο σε άτομο, τόσο στο είδος όσο και στον βαθμό. Οι ειδικοί ερευνητές πιστεύουν ότι οι μαθησιακές δυσκολίες προκαλούνται από τις διαφορές ως προς τον τρόπο που λειτουργεί και επεξεργάζεται τις πληροφορίες ο εγκέφαλος ενός ατόμου. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δεν είναι ούτε "βλάκες" ούτε "τεμπέληδες"! Στην πραγματικότητα, διαθέτουν ευφυΐα γύρω ή και επάνω από τον μέσο όρο! Απλά, ο εγκέφαλός τους επεξεργάζεται τις πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο.
Δεν υπάρχει "θεραπεία" για τις μαθησιακές δυσκολίες. Διατηρούνται εφ’ όρου ζωής. Όμως, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, μπορούν να επιτύχουν εξαιρετική πρόοδο, διδασκόμενα τους τρόπους με τους οποίους θα καταφέρουν να ελέγξουν, σε μεγάλο βαθμό, την μαθησιακή δυσκολία τους.
Πόσο συχνές είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Πρόκειται για πολύ συχνό πρόβλημα. Πρακτικά, 1 στα 5 παιδιά, εμφανίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία, σε κάποιο βαθμό. Στην Ελλάδα, το μέσο ποσοστό είναι 14%.
Ποια είναι τα σημεία μιας μαθησιακής δυσκολίας;
Δεν υπάρχει κανένα σημείο που να δείχνει ότι ένα άτομο έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία. Οι ειδικοί ερευνούν για να εντοπίσουν εάν υπάρχουν αξιοσημείωτες διαφορές ανάμεσα στις σχολικές επιδόσεις του παιδιού και στην ευφυΐα ή τις ικανότητες του παιδιού, εκτός σχολείου.
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις, οι οποίες μπορεί να σημαίνουν ότι ένα παιδί εμφανίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία. Οι περισσότερες απ’ αυτές τις ενδείξεις, σχετίζονται με τα πρώτα μαθήματα στο δημοτικό σχολείο, αφού εκεί συνήθως εντοπίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες. Συνήθως ένα παιδί, δεν θα παρουσιάσει όλα τα σημεία, ή ακόμη και τα περισσότερα απ’ αυτά. Όμως, εάν ένα παιδί παρουσιάσει έναν αριθμό απ’ αυτά τα προβλήματα, τότε οι γονείς και οι δάσκαλοι, θα πρέπει να εξετάσουν την περίπτωση να έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία.
Όταν ένα παιδί έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, τότε:
• Μπορεί να έχει δυσκολία για να μάθει την αλφάβητο, να συσχετίσει τα γράμματα με τον αντίστοιχο ήχο
• Μπορεί να κάνει πολλά λάθη όταν διαβάζει μεγαλόφωνα, να διακόπτει συχνά και να επαναλαμβάνει τα προηγούμενα
• Να μη καταλαβαίνει τι διαβάζει
• Να γράφει με πολύ άσχημα γράμματα, ή να κρατά το μολύβι αδέξια
• Να έχει μεγάλη δυσκολία στο να εκφράζει γραπτά τις ιδέες του
• Να έμαθε αργά τη γλώσσα και να έχει πτωχό λεξιλόγιο
• Να μην αντιλαμβάνεται εύκολα τα αστεία, τα παιδικά περιοδικά και τα πειράγματα
• Να έχει πρόβλημα στο να ακολουθήσει οδηγίες
• Να έχει πρόβλημα στο να οργανώνει τι θέλει να πει, ή να μη μπορεί να σκεφθεί τη λέξη που πρέπει να χρησιμοποιήσει, στην ο ομιλία ή στη γραφή
• Να μην ακολουθεί τούς κοινωνικούς κανόνες της συνομιλίας, όπως το να περιμένει τη σειρά του για να μιλήσει, ή να κάθεται πολύ κοντά στον ακροατή του
• Να συγχέει τα μαθηματικά σύμβολα και να μπερδεύει τούς αριθμούς
• Να μη μπορεί να επαναλάβει μια ιστορία, με τη σωστή σειρά
• Να μη γνωρίζει από πού ν’ αρχίσει μία εργασία ή το πώς να την συνεχίσει μετά από ένα ορισμένο σημείο.
Εάν ένα παιδί παρουσιάσει σοβαρά προβλήματα στο να μάθει να διαβάζει, να γράφει, να παρακολουθεί, να μιλά ή να έχει πρόβλημα με τα μαθηματικά, τότε οι δάσκαλοι και οι γονείς ίσως θελήσουν να το διερευνήσουν περισσότερο, για να διαπιστωθεί εάν εμφανίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία.
Συμβουλές προς τους γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες
• Μάθετε περισσότερα για τις μαθησιακές δυσκολίες. Όσο περισσότερα μάθετε, τόσο περισσότερο θα μπορέσετε να βοηθήσετε το παιδί σας, αλλά και τον εαυτό σας
• Να επαινείτε το παιδί σας όταν τα καταφέρνει. Βρείτε τι πραγματικά απολαμβάνει το παιδί (χορό, μπάλα, κομπιούτερ). Δώστε του πολλές ευκαιρίες για να ανακαλύψει τις ικανότητες και το ταλέντο του
• Ανακαλύψτε τους τρόπους με τούς οποίους το παιδί σας μαθαίνει καλύτερα. Βοηθείστε το να μαθαίνει μέσω των πραγματικών ικανοτήτων του
• Ενθαρρύνετε το παιδί να ασχοληθεί και με τις δουλειές του σπιτιού. Προσφέρουν αυτοπεποίθηση και πολλές ικανότητες. Να δίνετε απλές, κατανοητές οδηγίες και να επαινείτε τις προσπάθειές του
• Τακτική επικοινωνία και συνεργασία με τους δασκάλους
• Συμβουλευθείτε και τους ειδικούς επιστήμονες, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν πραγματικά ανεκτίμητη βοήθεια, για την αντιμετώπιση του προβλήματος
Πηγή: Υγείαonline.gr
Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline