solutions and tips

Καλώς ήρθατε στο solutions forum!

Παρακαλούμε πατήστε "Σύνδεση" και εισάγεται το user name και password για να συνδεθείτε!


Αν δεν έχετε λογαριασμό, πατήστε "Εγγραφή" για να δημιουργήσετε λογαριασμό!


Οδηγός για ομαλή εγκυμοσύνη.

Μοιραστείτε

solutions
Admin
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 344
Ηλικία : 32

Οδηγός για ομαλή εγκυμοσύνη.

Δημοσίευση από solutions Την / Το Τρι 5 Οκτ 2010 - 9:55



Μείωση του κινδύνου για πρόωρο τοκετό κατά το ήμισυ και εξασφάλιση της γέννησης ενός υγιούς μωρού προσφέρει η σωστή διατροφή και φροντίδα στην εγκυμοσύνη, καθώς και οι τακτικές εξετάσεις.

Αυτό έχουν δείξει επιστημονικές έρευνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της πρόληψης κατά την ευαίσθητη αυτή περίοδο. Ο καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Αντώνης Καφάτος σάς βοηθά- με ένα απλό κουίζ- να ελέγξετε τις γνώσεις σας για τη σωστή φροντίδα στην εγκυμοσύνη και συμβουλεύει τι να τρώτε κατά τους εννέα αυτούς σημαντικούς μήνες, πόσο να ασκείσθε και τι να αποφεύγετε. Επίσης, τονίζει τους κινδύνους που συνεπάγεται για το έμβρυο το κάπνισμα και η κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών από την έγκυο γυναίκα.

«Η μεγάλη αξία της πρόληψης κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης έχει αποδειχθεί με ερευνητικά προγράμματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό», λέει ο κ. Καφάτος. «Έτσι, έχουμε διαπιστώσει ότι με συστηματική ενημέρωση των εγκύων σε θέματα διατροφής και υγείας και με επανειλημμένες εξετάσεις στο αίμα και τα ούρα, μπορούμε να ελαττώσουμε τον δείκτη προωρότητας στο μισό».

Η διατροφή της μέλλουσας μητέρας έχει αποδειχθεί σε όλες τις μελέτες σημείο-κλειδί για το νεογέννητο. «Για τη φυσιολογική ανάπτυξη του εμβρύου, έχει μεγάλη σημασία η διατροφή της μητέρας ακόμα και πριν από την εγκυμοσύνη», τονίζει ο κ. Καφάτος. «Κακή κατάσταση θρέψης της γυναίκας κατά την παιδική ηλικία της μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα ανάπτυξης και αργότερα σε μειωμένη γονιμότητά της. Επιπλέον, είναι γνωστό ότι η βελτίωση της διατροφής της μέλλουσας μητέρας είναι πολύ σημαντικός παράγων για τη μείωση της εκδήλωσης ασθενειών και για τη μητέρα και για το έβρυο».

Σωστή διατροφή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σημαίνει:


* Πρόσληψη θερμίδων (ενέργειας) αυξημένων κατά 150 το πρώτο τρίμηνο και κατά 350 το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο.

* Πρόσληψη όλων των θρεπτικών συστατικών, σύμφωνα με τις συνιστώμενες ποσότητες ημερησίως. - Αποφυγή επεξεργασμένων τροφίμων με πρόσθετες χημικές ουσίες και τροφίμων που περιέχουν σε μεγάλη ποσότητα αλάτι, ζάχαρη ή λιπαρά κακής ποιότητας (να προτιμάτε βιολογικά προϊόντα).

* Χρησιμοποίηση μόνο αγνού παρθένου ελαιολάδου, χωρίς σπορέλαια και μαργαρίνες.

* Προτίμηση σε τρόφιμα με χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα και υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά (ψάρια, λαχανικά, φρούτα, αυγά κ.ά.). - Λήψη νερού και χυμών (6- 7 ποτήρια την ημέρα). Όχι στα οινοπνευματώδη και τον καφέ.

Οι απαιτήσεις σε θερμίδες

Κατά την κύηση αυξάνονται οι ανάγκες της μητέρας σε θερμίδες, καθώς απαιτούνται επιπλέον ποσά ενέργειας για την ανάπτυξη του εμβρύου, του πλακούντα, της μήτρας και των μαστών. Επιπλέον, κατά την εγκυμοσύνη αυξάνεται ο βασικός μεταβολισμός της μητέρας κατά περίπου 25% και εναποτίθεται στο σώμα ένα ποσοστό λίπους για την κάλυψη των αναγκών εμβρύου και μητέρας.

«Το συνολικό “κόστος” της εγκυμοσύνης υπολογίζεται σε 80.000 θερμίδες», λέει ο κ. Καφάτος. «Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αυξήσει την πρόσληψη θερμίδων που έπαιρνε πριν από την εγκυμοσύνη κατά 150 την ημέρα το πρώτο τρίμηνο και κατά 350 την ημέρα το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο, ή κατά 300 θερμίδες την ημέρα καθ΄ όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης».
Η έγκυος δεν πρέπει να ακολουθεί υποθερμιδική δίαιτα, γιατί θα ανασταλεί η εμβρυϊκή ανάπτυξη.

Οι ανάγκες σε πρωτεΐνες

Οι πρωτεΐνες είναι συστατικό απολύτως απαραίτητο για την ανάπτυξη του εμβρύου, τον σχηματισμό του πλακούντα, την αύξηση της μήτρας και των μαστών, τη δημιουργία αμνιακού υγρού και την αύξηση του μητρικού αίματος. Έτσι η έγκυος πρέπει να αυξήσει κατά περίπου 66%, σε σχέση με πριν, τις πρωτεΐνες που λαμβάνει. Τα δύο τρίτα των πρωτεϊνών πρέπει να προέρχοναι από ζωικές τροφές και το υπόλοιπο από φυτικές (όσπρια, δημητριακά, ρύζι, ξηρούς καρπούς κ.ά.). Το ασπράδι του αυγού περιέχει την καλύτερη ποιότητα πρωτεΐνης και γι΄ αυτό συνιστάται να καταναλώνονται 5- 6 αυγά την εβδομάδα.

Καλύτερο είναι να λαμβάνει η έγκυος τις απαραίτητες βιταμίνες και τα μέταλλα από τα τρόφιμα που καταναλώνει και όχι από συμπληρώματα. «Εάν η έγκυος ακολουθήσει σωστή διατροφή, συνήθως δεν έχει ανάγκη από πρόσθετες βιταμίνες ή μέταλλα», επισημαίνει ο κ. Καφάτος. «Παρ΄ όλα αυτά, ο σίδηρος και το φυλλικό οξύ αποτελούν εξαίρεση, γιατί κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης οι ανάγκες σε αυτά τα συστατικά είναι ιδιαίτερα αυξημένες και δύσκολα μπορεί να καλυφθούν μόνο από το φαγητό».

Η γυναίκα πρέπει να λαμβάνει το φυλλικό οξύ από την έναρξη της εγκυμοσύνης, αλλά και να παίρνει περισσότερα από 400 mg με τη διατροφή της πριν από την έναρξη της κύησης. Αντίθετα, ο σίδηρος πρέπει να λαμβάνεται το τελευταίο τρίμηνο της κύησης (οπότε γίνεται η αιμοποίηση), εκτός εάν υπάρχει σιδηροπενία και αναιμία από ενωρίς στην εγκυμοσύνη.

Το αλάτι

Ειδικά για το αλάτι, παλαιότερα οι επιστήμονες πίστευαν ότι πρέπει να περιορίζεται πολύ η λαμβανόμενη ποσότητα κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης. «Τελευταίες έρευνες έχουν δείξει ότι ο περιορισμός αυτός δεν χρειάζεται να είναι πολύ αυστηρός», λέει ο κ. Καφάτος. «Μικρή ποσότητα αλατιού βοηθά να διατηρούνται τα κατάλληλα επίπεδα νατρίου στο σώμα, καθώς το έμβρυο μεγαλώνει. Όταν όμως υπάρχει αυξημένη αρτηριακή πίεση, πρέπει να μην προστίθεται καθόλου αλάτι στο μαγείρεμα και στο σερβίρισμα του φαγητού».

Το αλκοόλ...

Η κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών στην εγκυμοσύνη μπορεί- όπως τονίζει ο κ. Καφάτος - να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην ανάπτυξη και την υγεία του εμβρύου, όπως είναι το εμβρυϊκό αλκοολικό σύνδρομο. Αυτό συναντάται σε παιδιά αλκοολικών μητέρων και χαρακτηρίζεται από:

* Καθυστερημένη ενδομήτρια ανάπτυξη.

* Χαμηλό βάρος γέννησης.

* Διαταραχές στο νευρικό σύστημα.

* Χαμηλό δείκτη νοημοσύνης.

* Συγγενείς ανωμαλίες.

Ο κίνδυνος για το έμβρυο αυξάνεται όσο αυξάνεται η πρόσληψη οινοπνεύματος. «Δεν γνωρίζουμε, όμως, ποια είναι ακριβώς η ελάχιστη ποσότητα οινοπνευματωδών ποτών που προκαλεί βλάβη στα έμβρυα», υπογραμμίζει ο κ. Καφάτος. «Γι΄ αυτό συνιστάται στην έγκυο να μην καταναλώνει καθόλου οινοπνευματώδη ποτά. Η χρήση, επίσης, οινοπνευματωδών ποτών από τον πατέρα κατά την περίοδο της σύλληψης πιθανώς να σχετίζεται με συγγενείς ανωμαλίες στο κύημα».

... και το τσιγάρο

«Σήμερα, γνωρίζουμε πολύ καλά», λέει ο κ. Καφάτος, «ότι οι έγκυοι που καπνίζουν, έχουν τριπλάσιες πιθανότητες σε σύγκριση με τις μη καπνίστριες: 1) Να γεννήσουν πρόωρα, και 2) να γεννήσουν βρέφος με καθυστερημένη ενδομήτρια ανάπτυξη».

Τα νεογέννητα των καπνιστριών έχουν βάρος στη γέννηση κατά 100-300 γραμμάρια μικρότερο από τα νεογέννητα των μη καπνιστριών. «Παράλληλα, επηρεάζεται η αιμάτωση και η ανάπτυξη του εγκεφάλου, γεγονός που πιθανώς να μειώνει το νοητικό επίπεδο των παιδιών αυτών», επισημαίνει ο καθηγητής. «Οι πιθανότητες, επίσης, να αποβάλουν οι καπνίστριες είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με τις μη καπνίστριες».

«Να προστατεύετε τον εαυτό σας και από το κάπνισμα των τρίτων στο σπίτι (ας καπνίσει ο σύζυγος έξω) και στον χώρο εργασίας (που, ούτως ή άλλως, απαγορεύεται από τον νόμο)», συνιστά ο κ. Καφάτος.

Η κατανομή των γευμάτων

Το φαγητό της ημέρας πρέπει να κατανέμεται σε τρία κύρια και δυο- τρία ενδιάμεσα γεύματα. Η κατανομή αυτή επιτυγχάνει τα εξής:


* Ελαττώνει τον κίνδυνο για εμφάνιση σακχαρώδους διαβήτη κατά την κύηση. Εφοδιάζει ομαλά το έμβρυο με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, επιτυγχάνοντας άριστη ανάπτυξη, χωρίς να εξαντλούνται τα αποθέματα της μητέρας.

* Μειώνει τη μεγάλη όρεξη της εγκύου και ελαττώνει τον κίνδυνο για παχυσαρκία.

Η σωματική άσκηση

Παρά την αντίθετη κοινή πεποίθηση, η άσκηση κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης δεν πρέπει να διακόπτεται. «Η φυσική άσκηση κατά την εγκυμοσύνη είναι ιδιαίτερα απαραίτητη και για την έγκυο και για το έμβρυο», λέει ο κ. Καφάτος. «Η πεζοπορία, για παράδειγμα, όταν γίνεται συστηματικά, δυναμώνει ορισμένους μυς, γεγονός που διευκολύνει τον τοκετό. Εάν η μέλλουσα μητέρα είχε έντονη φυσική δραστηριότητα πριν από την εγκυμοσύνη, μπορεί να τη συνεχίσει. Θα πρέπει, όμως, να σταματά όταν κουράζεται». Η έγκυος πρέπει να γνωρίζει ότι:

* Η ομαδική άσκηση είναι προτιμότερη από την ατομική (λ.χ. γυμναστική με άλλες εγκύους σε ειδικά προγράμματα).

* Εάν θέλει να ασχοληθεί με ειδικό τύπο άσκησης, πρέπει πρώτα να συμβουλευθεί τον γιατρό της (ορισμένες ασκήσεις δεν επιτρέπονται στην εγκυμοσύνη). - Δεν επιτρέπεται η ανύψωση ή μετακίνηση αντικειμένων με μεγάλο βάρος (λ.χ. βαράκια γυμναστικής).

* Κατά το τελευταίο στάδιο της εγκυμοσύνης, η καλύτερη άσκηση είναι το περπάτημα (οι άλλοι τύποι ασκήσεως να αποφεύγονται).

Σωτήρια πρόληψη

Η ενημέρωση των εγκύων- όπως διαπιστώθηκε σε μελέτη που έγινε στον Νομό Φλώρινας από τον καθηγητή κ. Καφάτο και τους συνεργάτες του και δημοσιεύθηκε στην ιατρική επιθεώρηση «Αmerican Journal of Clinical Νutrition»- μειώνει τη βρεφική θνησιμότητα, προλαμβάνει τους πρόωρους τοκετούς και αυξάνει το βάρος κατά τη γέννηση.





Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ


_________________
http://solutions.forumgreek.com

    Η τρέχουσα ημερομηνία/ώρα είναι Παρ 20 Ιαν 2017 - 16:13